k pokladně
např.11,2-24 hledejte jako 11224
Co to jsou RunFlat pneumatiky ?
Co to jsou RunFlat pneumatiky?
Označení RunFlat nesou ty pneumatiky, u kterých je možné pokračovat v jízdě i po ztrátě tlaku vzduchu v pneumatice či při defektu. S výrobou těchto dojezdových pneumatik je spojena především značka BMW, která se velkou měrou zasloužila o popularizaci tohoto typu pneumatik, avšak v dnešní době je již používá řada dalších automobilek, které RunFlat pneumatikami nahrazují rezervní kola.
Princip RunFlatů je vcelku jednoduchý, na první pohled se pneumatika nijak neliší od těch běžných. Pokud bychom však viděli průřez pneumatikou, konstrukce běžné a RunFlat pneumatiky by vypadaly znatelně jinak. RunFlaty se liší především tuhostí a tloušťkou bočnic, které mají za cíl zajistit, aby byla pneumatika provozuschopná i při ztrátě tlaku. Pokud by došlo ke ztrátě tlaku způsobené propíchnutím u běžné pneumatiky, tlak na gumu by byl takový, že by se bočnice zbortily a pneumatika by nebyla schopná provozu. U RunFlat pneumatik se při ztrátě tlaku tuhé bočnice vyrovnají s vysokým tlakem a s pneumatikou je tak možné dojet dalších několik desítek až stovek kilometrů při rychlosti až 80 km/h bez toho, aby byla jízda na nich nebezpečná.
Vzhledem k tomu, že RunFlatové pneumatiky mohou při ztrátě tlaku pokračovat natolik plynule, že si toho řidič ani nevšimne, je od nich vyžadováno, aby byl v autě nainstalovaný systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS). Tento systém dá řidiči vědět, že tlak v pneumatice není v normálu, což u RunFlat pneumatik nemusíme z jízdy vždy poznat.
Dojezdové pneumatiky jsou bohužel každým výrobcem označovány jinak, což je mnohdy pro řidiče velice matoucí. Setkáváme se s následujícími značeními – RFT (Bridgestone, Firestone), SSR či CSR (Continental), DSST či ROF (Dunlop), EMT či ROF (GoodYear), Run Flat (Hankook, Nokian, Yokohama), ZP (Michelin), R/F (Pirelli) a VRFC (Vredestein).