k pokladně
např.11,2-24 hledejte jako 11224
Jak vybrat zemědělské pneumatiky?
Zemědělské pneumatiky dělíme podle konstrukce:
- traktorové radiální (šípový záběrový dezén)
- traktorové přední (vodící dezén s průběhovou linií)
- traktorové diagonální (záběrový i vodící dezén)
- industriální traktorové (záběrový šípový dezén nebo zalomený šípový dezén)
- traktorové -golf-industriální (neagresivní záběrový dezén)
Implementy:
- flotační radiální a diagonální pneumatiky (použitelné na vlečných strojích)
Lesní pneumatiky dělíme podle konstrukce:
- záběrové (šípový nebo zalomený šípový záběrový dezén)
- vodící (vodící dezén s průběhovou linií)
- flotační pneumatiky (záběrový šípový dezén nebo zalomený šípový dezén)
Lesní pneumatiky jsou obvykle opatřeny zesílenou ochranou bočnice s ocelovou výztuhou a zvýšenou hloubkou dezénu
Montáž a demontáž zemědělských a lesnických pneumatik
Tato činnost může být bez použití odborného nářadí nebezpečná a doporučujeme provádět montáž a demontáž pouze v odborném servisu nebo kvalifikovaným personálem.
Montáž
- kompatibilita ráfku pneumatiky (event. duše)
- vhodnost pneumatiky a ráfku na daný stroj (popř. schváleným výrobcem)
- pneumatika i ráfek musí být vždy nepoškozené a čisté
- vizuální kontrola ráfku a pneumatiky z obou stran, kontrola neporušenosti patky pneumatiky a hrany ráfku
- použijte vždy nový ventil
- při montáži používejte jen doporučený a vhodný lubrikant, nikdy ne na bázi silikonu a benzínu
- doporučujeme vertikální montáž z důvodu vizuální kontroly dosednutí patek
- montáž provádíme po nasazení pneumatiky v linii proti ventilu za postupného otáčení pneumatiky převlékáme první patku přes lem ráfku
- vložíme duši (do dušových pneumatik), zajistíme ventil pojistným kroužkem a nasadíme druhou patku stejným způsobem
- postupně hustíme a vizuálně se přesvědčíme o usednutí obou patek na ráfek, případně zkontrolujeme správné uložení duše a vložek ráfku (duše ani vložka nejsou uskřípnuty mezi patkou a ráfkem)
- v případě, že patky nedosednou nebo je uskřípnutá duše nebo patka odpusťte vzduch, použijte lubrikant na třecí plochy a celý postup opakujte
- kontrola smontování ventilu a dohuštění na potřebný tlak (viz tabulka)
- kontrola ventilu a celého kompletu na stroji (kontrola volného pohybu kompletu vůči brzdám a jiných mechanických částí).
PŘI MONTÁŽI NIKDY NEPŘEKRAČUJTE TLAK 2,5 Bar A MONTÁŽ PROVÁDĚJTE V BEZPEČNOSTNÍ KLECI. PŘI MONTÁŽI DODRŽUJTE PRAVIDLA STANOVENÁ PRO BEZPEČNOST PRÁCE NA PRACOVIŠTI.
Demontáž
Demontáž se provádí pouze po maximálním odpuštění tlaku z pneumatiky.
Používejte pouze odborné nářadí nebo služby autorizovaného servisu.
PŘI DEMONTÁŽI DODRŽUJTE PRAVIDLA STANOVENÁ PRO BEZPEČNOST PRÁCE NA PRACOVIŠTI.
Používání a údržba
1) Skladování
- skladujte pneumatiky v čistotě, suchu mimo zdroj přímého tepla, světla a organických rozpouštědel, mimo dosahu těkavých látek, tuků a kyselin
- pneumatiky skladujte ve vertikální poloze (max. 6 měsíců), bočnice dezénu se kopírují – zub proti zubu
- při skladování kompletů snižte hustící tlak na cca 70% doporučeného huštění
- zamezte přímému kontaktu pneumatik se zemí
2) Používání pneumatik
- používejte vždy vhodné pneumatiky na daný typ stroje (pozor na záměnu identického rozměru a dezénu, ale rozdílné nosnosti)
- pneumatiky hustíme vždy podle technické dokumentace daného stroje - pozor na údaje zatížení (nosnost) x rychlost x terén
Podhuštění pneumatiky – nerovnoměrné sjíždění dezénu, možné poškození duše, vložek nebo límců pneumatiky
Přehuštění pneumatiky – nerovnoměrné sjíždění dezénu, zvýšení možnosti průrazů, změna v technických vlastnostech pracovního stroje
3) Oprava pneumatik
- doporučujeme provádět opravy pouze v autorizovaných servisech nebo proškoleným a kvalifikovaným personálem
4) Prevence a kontrola pneumatik
- pravidelná kontrola hustícího tlaku
- zamezení kontaktu s chemikáliemi
- pravidelná vizuální kontrola možného poškození
- dodržování limitů maximální nosnosti
- používejte pracovní stroj jen k účelům určených výrobcem
Dotížení traktorových pneumatik tekutinou
- pro zvýšení trakce je v některých případech nezbytné zvýšit zatížení vlastní pneumatiky.
- nenákladná a jednoduchá cesta naplnění pneumatiky tekutinou do 75% vlastního objemu (pozn. při teplotách pod bod mrazu je nutné ošetřit tekutinu proti zamrznutí)
Jednoduchý postup plnění tekutinou
- ventil v nejvyšší vertikální poloze
- osazení redukce ventilu pro plnění tekutinou
- identifikátor naplnění pneumatiky do 75% - tekutina volně vytéká z ventilu z nejvyšší vertikální polohy
- dohuštění pneumatiky vzduchem na doporučený pracovní tlak
- v případě plnění nemrznoucí směsí důkladně omýt všechny potřísněné části kompletu kola případně pracovního stroje
- při plnění nemrznoucí směsí používejte adekvátní ochranné pomůcky doporučené BOZP
Jednoduchý postup při vypouštění tekutiny
- ventil v nejnižší vertikální poloze vyšroubovat vnitřní vložku ventilu a vypustit tekutinu
- zbývající část tekutiny vypustit přes pryžovou hadičku postupným zvyšováním tlaku vzduchu v pneumatice
- po vypuštění tekutiny z pneumatiky dohustit pneumatiku na doporučený pracovní tlak
Doporučení nemrznoucí směsi
- Dušové pneumatiky – směs s chloridem vápenatým (CaCl2) nebo chloridem hořečnatým (MgCl2)
- Bezdušové pneumatiky – nemrznoucí směsi na bázi glykolu
Nemrznoucí směsi připravujte pouze podle návodu výrobce, v ochranných pomůckách BOZP a dodržení všech hygienických a ekologických předpisů.