E-Ready BKT

11.04.2023

Agilní značka BKT v segmentu mimosilničních pneumatik je připravena na elektrickou mobilitu a označuje své výrobky novým logem E-Ready na bočnici. Logo E-Ready mělo premiéru na loňské listopadové výstavě SIMA v Paříži na traktorových pneumatikách řady Agri-maxfactor 70 a společnost BKT plánuje jeho používáni postupně rozšířit na všechny výrobky této kategorie. BKT vyrábí zemědělské, průmyslové a OTR pneumatiky a BKT vážně hovoří o elektrifikaci i těchto segmentu.

Jak se liší pneumatika určená pro elektrická vozidla na pole či do lomu od konvenční pneumatiky? Podle společnosti BKT existuje mnoho rozdílů. Zkoušky a testy v provozu ukázaly, že pro elektromobilitu musejí konstruktéři zohlednit různé faktory, jako hmotnost, konstrukci motoru, dojezd a hlučnost.

Elektromobily jsou těžší, protože jejich baterie mohou přidávat až 30 % hmotnosti navíc. Odpovědí je větší odolnost proti namáhání, a tedy robustnější konstrukce, počínaje zesílenými pásy a konce specifickou konstrukci bočnic a patek. Elektromobily se chovají jinak než vozy na pevná paliva - po sešlápnutí plynového pedálu vozidlo okamžitě dosáhne maximálního výkonu. To znamená, že změny zatíženi mohou být rychlejší a intenzivnější než u běžných vozidel, co má následné vliv na opotřebení pneumatik. Je tedy nutné prověřit patky pneumatiky, aby byla zajištěna lepší přilnavost k ráfku, zejména při akceleraci.

Optimalizován musí být také běhoun, a to jak z hlediska konstrukce, tak i směsi. U vozidel s elektrickým pohonem dochází k výrazně vyššímu opotřebení pneumatik než u vozidel se spalovacím motorem, a proto je pro zajištěni optimální životnosti pneumatik nutná jiná konstrukce.

Pneumatiky by měly byt navrženy také s ohledem na nízký valivý odpor, protože ten se může podílet až dvaceti procenty na spotřebě energie vozidla. Je proto nutné přizpůsobit směs běhounu, dezén běhounu a také strukturu bočnic. V neposlední řadě výrobci investuji do snížení hlučnosti. Tu Ize snížit pomoci dezénu běhounu a složeni směsi, přičemž k bezhlučnosti pneumatiky významné přispívá i její velikost.

 

ZDROJ: pneurevue Ročník XXIX číslo 110(1/2023)

»zpět do archivu novinek

  

 

 

 

Odběr novinek